Retket

Retket ja tapahtumat
Ilmoittautuminen on sitova! Lue lisää osallistumisohjeista.

Kertomukset ja valokuvat Taksen retkistä tallennetaan nykyisin erilliseen blogiin, joka on luettavissa suoraan nettiosoitteesta: https://tapahtunutta.takse.net

2024

TO 7.3. Lahden radio- ja tv-museo sekä Malva visuaalisten taiteiden museo. HUOM! Uusi hinta.

Vierailu Lahden radio- ja tv-museoon, lounas Malskin Bistro sekä vierailu visuaalisten taiteiden museo Malvaan torstaina 7.3.2024. Åbergin bussi lähtee Hotelli Gardenin edestä klo 9.00 ja paluu n. klo 17.00. Retken hinta on 55 euroa (sisältää matkat, opastukset museoihin sekä lounaan, mutta ei museoiden sisäänpääsymaksuja). Museokortilla veloituksetta museoihin, muuten hinnat 4,90 / 12 euroa. Ryhmän koko max 40 henkeä.

Ilmoittautuminen alkaa 15.2.2024 klo 10.00 ja päättyy 16.2.2024 klo 18.00.

TO 21.3. Tuomiokirkon Krypta, Nordean Pankkimuseo ja lounas ravintola Cavernassa

Tutustuminen kahdessa ryhmässä Tuomikirkon Kryptaan, Kirkkokatu 18: A kokoontuu klo 10.45 Kryptassa ja B klo 11.45 Kryptan ovella. Tämän jälkeen lounastetaan ravintola Cavernassa, Yliopistonkatu 5: A klo 12 ja B klo 13. Lopuksi vieraillaan Nordean Pankkimuseossa, Aleksanterinkatu 36B: A klo 13 ja B klo 14. Ilmoittautuneille lähetetään ennakkoon viesti mihin ryhmään kuuluu. Osallistumismaksu on 16 euroa ja ryhmän koko max 40 henkilöä.

Ilmoittautuminen alkaa 13.3. klo 10 ja päättyy 14.3 klo 18.

TI 2.4. Opastettu vierailu Villa Gyllenberg: Schjerfbeck & muoti Taidetta ja pukuhistoriaa 1880-1950

Helene Schjerfbeck oli kiinnostunut muodista ja luki ranskalaisia muotilehtiä. Niiden estetiikka siirtyi hänen maalaustensa muotokuviin.

Opastuksen jälkeen museon kahvilassa nautitaan kahvi/tee, pasteija ja macaron. Tämän jälkeen siirrymme viereiseen Didrichsen Museoon, jossa on 13.30 opastettu kierros ”Taide muuttuvassa maailmassa”. Tutustumme NORDEAn taidesäätiön ainutlaatuiseen kokoelmaan, josta monet merkittävät teokset esillä ensimmäisen kerran. Lähtö bussilla Tapiola Garden klo 10.30. Paluu bussilla klo 15.00 Tapiolaan. Kuljetus, näyttelyopastukset ja tarjoilut yhteensä 30 eur. Museoiden pääsymaksu museokortilla/maksamalla. Gyllenberg 10 eur, Didrichsen 14 eur.

Ilmoittautuminen 18.3. klo 10 -18 ja 19.3. klo 10-16.

TI 16.4 ATENEUM/Eero Järnefelt-näyttelyn intro ja museovierailu

Eero Järnefelt (1863-1937) oli kosmopoliitti kulttuuriperheen jäsen, jonka mittavalla tuotannolla oli suuri merkitys Suomen taiteelle ja suomalaisuudelle. Hän on tunnettu erityisesti maisema- ja luontokuvista, mm. Kolin maisemista.

Kokoonnumme klo 10 Ateneuminkujan puolelle aulaan, jossa jaetaan osallistujille nimilaput. Sisäänpääsyn Museokortilla/12 eur. Klo 11.30 alkaa 2. kerroksen auditoriossa puolen tunnin intro. Sen jälkeen on vapaasti aikaa tutustua näyttelyyn. Kierroksen jälkeen alkaen 13.30 yhteinen buffet-lounas Ravintola Dylan Marmoripiha, Keskuskatu 3A, 2. kerros. Näyttely-intron ja lounaan yhteishinta 22,00 euroa.

Ilmoittautuminen 26.3. klo 10-18 ja 27.3. klo 10-16.

SU 28.4. Buenos Airesista Berliiniin konsertti, Aleksanterin teatteri

Dramatisoitu ja visualisoitu konsertti klo 16, jossa kuullaan tulisia tangoja Argentiinasta ja saksalaisia 1920-1930-lukujen schlagereita. Konsertissa esiintyvät laulajat Riitta Ristimäki, Harri Kaitila ja Marko Puro säestäjänä taidokas soitinyhtye. Konsertin kesto n. 2 tuntia sisältäen väliajan. Väliaikatarjoiluna kahvia/teetä ja hunajaleivos. Muistathan ilmoittaa  erityisruokavaliosi, jos leivos (G.L) ei sovi.

Kulkuyhteydet Aleksanterin teatterille, Bulevardi 23-27 raitiovaunuilla 6 sekä 1 ja 3. Kampista bussit 20 ja 30. Retken hinta 44 e. Ilmoittautuminen alkaa 5.3.2024 klo 10.00 ja päättyy 7.3.2024 klo 18.00

TI 14.5. Kaisaniemen kävelykierros

Helsingin vanhin kaupunkipuisto Kaisaniemi on perustettu jo vuonna 1812. Kuulemme Maria Antonin opastamalla kierroksella tarinoita puiston ja ravintola Kaisaniemen historiasta sekä tutustumme puiston julkisiin taideteoksiin.

Kierros kestää n. 2 tuntia ja päättyy entisestä ravintola Kaisaniemestä remontoituun Cajsan Helmi-kahvilaan, joka on uudelleen avattu tammikuussa 2024. Nautimme kahvia/teetä ja suolaisen sekä makean leivonnaisen. Ryhmille tarjottavien tuotteiden listassa on merkinnät G,L, mutta muistathan ilmoittakaa erityisruokavaliosi. Muuten ryhmiltä edellytetään yhtenäistä tarjoiluvalintaa.

Matka Kaisaniemeen omatoimisesti, kätevimmin metrolla Helsingin Yliopiston asemalle. Asemalta ulos kohti Kaisaniemenkatua (E-uloskäynti) ja siitä Vuorikatu 19 Hotelli Arthurin eteen, jossa kokoonnumme klo 11. Retken hinta on 38 e. Ilmoittautuminen alkaa 15.4.2024 klo 10 ja päättyy 17.4.2024 klo 18

PE 31.5. Tammisaaren retki

Aamukahvit nautimme Café Scherfbeckin uusissa tiloissa, jonka jälkeen oppaan johdolla on Tammisaaren kiertoajelu. Lounastamme GH Fyren -ravintolassa meren äärellä. Iltapaivällä vierailemme oppaan johdolla kahdessa ryhmässä Chappe Taidemuseossa, jossa on 24.5. avattu uusi näyttely, sekä Raaseporin museossa, jossa on ”Kaikkien aikojen Raasepori” -perusnäyttely ja alakerrassa taidenäyttely ”Helene Schjerfbeck- elämä ja taide”, jossa on myös opastus. Lähtö 31.5.2024 klo 8.30 Gardenin edestä ja paluu klo 17.30. Retken hinta on 52 € museokortilla, ilman korttia oleville on museoiden yhteinen pääsymaksu 9 €.

Ilmoittautuminen alkaa tiistaina 14.5. klo 10.00 ja päättyy torstaina 16.5. klo 18.00.

3.-5.6. Pohjois-Karjalan retki

Lähdemme 3.6. junalla klo 10.40 Helsingistä kohti Joensuuta, jonne saavumme noin klo 15. Asemalta on bussikuljetus Kolille, jossa majoitumme Kolin Kylä -hotelliin. Tulopäivänä on opastettu kierros Luontokeskus Ukossa sekä tämän jälkeen opastettu maisemaretki Kolille. Noin kilometrin pituisen helpon reitin varrella ovat parhaat näköalapaikat.

Seuraavana päivänä, 4.6. on ohjelmassa opastettu kierros Kolin veistospuistossa. Tämän jälkeen siirrymme bussilla Bomballe. Siellä syödään noutopöytälounas sekä tehdään opastettu Bomban karjalaiskylän kierros. Päivä päättyy illalliseen Bomballa. Tätä ennen jää omaa aikaa ulkoiluun tai kylpylään. Paluupäivänä 5.6. on klo 10 bussikuljetus Joensuun rautatieasemalle. Juna Helsinkiin lähtee klo 12.11. ja on perillä 16.40. Retken hinta on 482 euroa kahden hengen huoneessa (ryhmän koko min. 30 henkilöä). Lisämaksu yhden hengen huoneesta on 40 euroa. Hinta sisältää juna- ja bussimatkat, majoituksen (kaksi yötä), aamiaiset, lounaan ja illallisen sekä opastukset retkikohteissa. Retki alkaa Helsingin rautatieasemalta, jonne tullaan omalla kyydillä. Takse ei järjestä kuljetusta. Ilmoittautuminen alkaa 11.3.2024 klo 10.00 loppuu 12.3.2024 klo 18.00.

16. – 19.9. Münchenin matka

Matka alkaa 16.9. klo 8 Finnairin lennolla AY1401 Müncheniin, jonne laskeudutaan klo 9.35. Suomenkielinen opas on vastassa lentokentällä Tapiolan Kansalliset Seniorit kyltin kanssa. Tulopäivänä on kaupunkikiertoajelu, lounas Hofbrauhausissa sekä kävelykierros Vanhassakaupungissa ennen majoittumista Arthotel Munich*** hotelliin (kolme yötä).

Tiistaina 17.9. on aamupäivä aikaa tutustua omatoimisesti Müncheniin nähtävyyksiin ja ostosmahdollisuuksiin. Lounaan jälkeen siirrytään Alte Pinakothek -museoon, joka on yksi Euroopan merkittävimmistä taidemuseoista. Keskiviikkona 18.9. on edessä kokopäiväretki 150 km:n päässä sijaitsevaan Itävallan Salzburgiin. Siellä tutustutaan mm. Schloss Mirabell -linnan puutarhaan, tuomiokirkkoon, ja Festspiel-konserttitaloon. Lähtöpäivänä 19.9. huoneiden luovutuksen jälkeen lähdetään Nymphenburgin linnaan, joka on Baijerin vaaliruhtinaan vuonna 1662 rakennettu kesäpalatsi. Retki päättyy Münchenin lentokentälle, josta kotimatka alkaa Finnairin AY 1406 lennolla klo 18.50. Lento saapuu Helsinkiin klo 22.15.

Matkan hinta määräytyy osallistujamäärän mukaan. Kahden huoneessa hinta on:

1445 EUR/henkilö/20 henkilöä , 1370 EUR/henkilö/25 henkilöä ja 1330 EUR/henkilö/30 henkilöä. Matkanjärjestäjä on OK-matkat. Tarkempi matkaohjelma jäsenkirjeessä.

Ilmoittautuminen alkaa 3.4.24 klo 10.00 loppuu 5.4.24 klo 18.00